Möt Gabriel Henriks COO på Releasy!

Namn: Gabriel Henriks
Titel: COO
Företag: Releasy Customer Management
Bor: Borlänge
Ålder: Fyller 30 år 2022

Hej Gabriel, vad roligt att träffa dig! Berätta, vad gjorde du innan du började arbeta med kundservice?
- Jag började som väldigt ung att sälja Aftonbladet via dörrförsäljning lördagar och söndagar. Det fungerade lite som direktreklam. En runda tog 80-90 minuter per helg, jag tjänade ungefär 6 000 spänn, det är fortfarande ett av de mest välbetalda jobb jag haft! När jag gick på högstadiet och gymnasiet sommarjobbade i kassan på ICA. När jag var 17 flyttade jag till Borlänge för att kunna hinna med både skola och att träna. Jag behövde pengar och min bror tipsade om Releasy. Började där som telefonsäljare och sålde lotter för ett lotteri, sen gick jag vidare och sålde allt som fanns under 2 år. Sen skulle min sambo börja plugga i Västerås och vi bestämde oss för att flytta båda två. Började på Silentium, blev teamledare och arbetade där 9 månader. Min sambo och jag bröt upp, jag flyttade tillbaka till Borlänge och fick förfrågan från Releasy om att bli teamledare för säljare. 2015 fick jag vidare fråga om att flytta till Linköping och bli Business Manager på Releasy. Jag tackade ja och ansvarade där under 3 år för ett stort telekomuppdrag. Under tiden fick jag förfrågan att flytta tillbaka till Borlänge och ta över ansvaret för siten, jag tackade ja!

Vilket var ditt första jobb inom kundservice? Har du vidare haft flera av dessa jobb?
- Egentligen maj 2011, men i början var det mest försäljning och sen telefonförsäljning. Det var först när jag flyttade tillbaka till Borlänge och tog över ansvaret för Releasy, då det blev mer fokus kundservice. Borlänge hade stor utvecklingspotential, riktigt bra människor att bygga verksamheten med. Mitt mål var att sätta Borlänge-siten på Releasykartan och även sätta bolaget på kartan i Borlänge. Nu har växt till lite mer än 400 personer, vi ska bli nära 500, och expanderar i nya fina lokaler. 

Vilket jobb eller vilken roll har du idag och på vilket sätt har erfarenheten av kundservice hjälpt dig att nå dit?
- Sedan 2021 är jag COO på Releasy och mitt ansvar sprider sig över alla siter! Vägen från telefonsäljare till COO handlar dels om att det här är en verksamhetstyp som skapar möjligheter, dels disciplin från min sida. Sen har jag haft oerhörd stor nytta av min erfarenhet från telefonförsäljning. Jag är kittlad av att bygga stolthet för yrket och att få ihop det med bra leverans och bra kultur. Det är få saker som är så vackert som när dessa saker samspelar. Det är som på telefonsäljgolvet, det är vackert när ordrarna smattrar!

Ja, jag märker att du har mycket telefonförsäljning i dig!
- Ja det stämmer. Telefonförsäljningen har lärt mig disciplin och uthållighet. Genom att ständigt analysera sitt arbete och utfallet, genom att göra små justeringar, så kan man nå fantastiska resultat.

Om man gillar ständiga ”kickar”, är telefonförsäljning rätt jobb då tycker du?
- Ja, det kan det vara. Alla vill ha bekräftelse och det kan man få inom telefonförsäljning. Det är dock viktigt att orka med och vara uthållig.

Vad tycker du är det bästa med att jobba med kundservice och vilka lärdomar ger det?
- Det bästa är alla erfarenheter man får med sig, det är enormt lärorikt och det finns så många möjligheter. Hur du möter människor, arbeta i team, lära dig uthållighet, får inblick i många varumärken och företag. Gemenskapen på arbetsplatsen byggs snabbt och det bekräftas av alla medarbetare, att de skattar gemenskapen högt. Arbetet med att möta kunder lär dig förstå människor, kommunicera, sälja och arbeta mot resultat. Otroliga utvecklingsmöjligheter! Sen ser jag också att erfarenheten från kundservice och telefonförsäljning är extremt meriterande.

Vad upplever du är den största positiva egenskapen en person som arbetat med kundservice eller telefonförsäljning har, jämfört med en som inte gjort det?
- Kommunikation är det största, hur man kommunicerar med människor. Sätta sig in i motpartens perspektiv. Varför reagerar människor som de gör och hur kan jag med min kommunikation hantera det? Värdefullt!

Vad anser du är den viktigaste frågan för kontaktcenter just nu?
- Personalberoendet. Allt kapital i våra bolag är humankapitalet. Jag ser en utmaning i att kunna kompetensförsörja i framtiden och känna trygghet i att rekrytering kommer att fungera i kombination med nya förutsättningar för arbetet. Sen är det så viktigt med stolthet för yrket, något jag brinner för! 

Hur ser du på framtiden för verksamheter som arbetar med kundkommunikation och kundrelationer?
- Automatisering av bulkärenden och att de samtal som inte behöver mänsklig kommunikation. Däremot de samtal som verkligen behöver hantering av medarbetare, de samtalen ska få ta den tid de tar. I min framtid kommer kundservicemedarbetare allt mer agera som rådgivare till kunder. Marknaderna är så mättade och numer konkurrerar man med kundservice, vilket gör mötet mellan kund och medarbetare väldigt värdefullt. 

Jag noterar också att kundservice i allt högre grad börjar komma upp på agendan hos uppdragsgivare och upp på agendan i ledningsgrupper. Man har förstått att det är viktigt att ha örat mot rälsen och lyssna på vad kunderna säger.

Tack Gabriel!

Tina Wahlroth
Kontakta