Hej Mikaela, Trevligt att få träffa dig. Berätta, vad gjorde du innan du började arbeta med kundservice?Jag började på Barona direkt efter min student så jag har varit här sedan 2013. Då arbetade jag några år som kundservicemedarbetare. Sedan pausade jag Barona en stund och utbildade mig till personalvetare. Nu har jag varit assisterande Teamledare ett par år med paus för föräldraledighet.
Vilket jobb eller vilken roll har du idag och på vilket sätt har erfarenheten av kundservice hjälpt dig att nå dit? Efter min utbildning som personalvetare fick jag verkligen en bättre förståelse hur människor kan tänka på olika sätt och hantera olika situationer vilket har hjälpt mig mycket i mitt arbete. Jag vill absolut utvecklas inom mitt ledarskap och då är detta viktigt.
Vad tycker du är det bästa med att jobba med kundservice?Jag älskar att arbeta med människor och att arbeta med kundkontakt på olika sätt. Jag gillar att vara i kontakt med människor. Det är också att vara i kontakt med kunder och kunna hjälpa dem och att se till att de blir nöjda. Utmana sig själv och alltid utvecklas. Man lär sig något nytt varje dag.
Vad är den viktigaste erfarenhet som du tar med dig från detta jobb i din fortsatta karriär?Det jag tar med mig är att jag inte ska vara rädd att utmana mig själv. Tidigare har det varit så att jag har tackat nej till olika saker för att jag varit för feg helt enkelt. Men i och med att jag varit på Barona så länge så har jag lärt mig att förändring är roligt, att man utmanar sig själv och att man blir mycket mer positiv som människa.
Vad upplever du är den största positiva egenskapen en person som arbetat med kundservice har, jämfört med en som inte gjort det?De som har arbetat med kundservice vet hur man ska bemöta människor. Andra som inte har gjort det kan oftast ha svårt med bemötandet eller hantera andra svåra situationer.
Du har en positiv upplevelse av yrket och vi vet att erfarenhet av kundservice är mycket meriterande. Vilket är ditt främsta råd till en person som funderar på att söka ett jobb inom kundservice?Mitt främsta råd skulle vara att behålla lugnet. Ibland kan du stöta på kunder som inte alltid är trevliga, om du behåller lugnet i den situationen kan du styra samtalet och vända det negativa till en positiv kund. Sök och testa absolut!
Hur ser du på framtiden för verksamheter som arbetar med kundkommunikation och kundrelationer? Jag ser mycket ljust på framtiden med tanke på den utveckling som har varit med IT och AI så har det utökat möjligheten att arbeta hemifrån och förenklat arbetssituationen på olika sätt.
Vad skulle du vilja att man gör för att höja statusen och stoltheten för yrket? Uppmärksamma kundservice mer på olika sätt. Det finns en unik sammanhållning i ens team. Man har väldigt kul när man arbetar inom kundservice.
Tack för att du tog dig tid och lycka till i din framtida karriär! Linda Kontakta