Berätta, vad gjorde ni innan du började arbeta telefonförsäljning?Vi hade inte haft några direkt ”riktiga” jobb, utan det var mest lite ströjobb på olika företag.
Vilket var ert första jobb inom telefonförsäljning?För de flesta av oss var våra första jobb på Provoice och Bob arbetade med telefonförsäljning för första gången på mySafety.
Berätta mer om det arbete ni har idag!Vi arbetar med utgående försäljning via telefon för uppdragsgivaren Kombispels räkning och vi vänder oss till både helt nya kunder och även passiva kunder för att sälja Kombispels olika lotterier.
Vad tycker ni är det bästa med att jobba med telefonförsäljning?Det roligaste är att man får träffa olika typer av människor i alla åldrar med olika erfarenhet från hela Sverige! Den ena dagen är inte den andra lik. Sedan är det viktigt att man kan påverka sin egen lön. Vi har ju kollektivavtal med fast lön och utöver det utgår provision när vi säljer bra!
Vad tror ni blir det viktigaste som ni får med er från det jobbet i din fortsatta karriär?Att arbeta med telefonförsäljning är krävande och det är viktigt att kunna arbeta under eget ansvar. Vi har lärt oss att bli trygga i våra jobb och det vi tar med oss är att fortsätta ta ansvar och tro på oss själva! En annan sak är att våga vara säljande och inte vara rädd för att ta ett Nej oavsett om det är i arbetslivet eller privat.
Om ni tänker på era vänner och er bekantskapskrets, vad upplever ni är den största skillnaden på en person som arbetat med telefonsälj och en som inte gjort detDet vi ser som en stor skillnad är att de som arbetar/arbetat med sälj har mer mål och det gäller både privat och på arbetet. De blir mer fokuserade framåt. Vi upplever också att personer som arbetat med att hantera många kundkontakter och många kundtyper får en högre social kompetens.
Vilka är era främsta råd till en person som funderar på att söka ett jobb inom telefonförsäljning?Ser vi tillbaka på våra egna karriärer, så är det att ge arbetet tid. Precis som allt annat behöver man träna och man blir inte toppsäljare över en dag! Dessutom, har man viljan kan man lära sig väldigt mycket på vägen som man kan ha nytta av i andra jobb.
Vad anser ni är den viktigaste frågan för kontaktcenter- eller telefonsäljbolag just nu?Lyfta upp positiva fördelarna av telefonförsäljning och med hjälp av statistik/fakta spräcka hål på många av de fördomarna som finns om yrket. Det mesta som skrivs är negativt, men vi som arbetar i yrket är positiva och stolta! Vi tycker det är viktigt att Kontakta finns och arbetar i olika kanaler för att nå ut till nästa generation säljare och sprida en positiv bild av yrket.
Ett stort lycka till i framtiden, säljare som ni bygger Sverige!Tina WahlrothKontakta