Hej Victoria!
Du arbetar idag på Collectum sedan 1,5 år tillbaka, Vad gjorde du innan du började arbeta med kundservice?Jag gick på gymnasiet. Jag har arbetat inom kundservice sedan jag var 19 år och gjort hela resan där jag började som handläggare och vidareutvecklat mig inom olika positioner på kundservice.
Vilket var ditt första jobb inom kundservice?Mitt första jobb var handläggare. Jag arbetade på min tidigare arbetsplats i 16 år och därav fick jag möjligheten att utvecklas inom företaget på många sätt. Innan jag slutade hann jag med 6 olika roller med olika kompetensutvecklingsområden.
Vilket jobb eller vilken roll har du idag och på vilket sätt har erfarenheten av kundservice hjälpt dig att nå dit? Idag arbetar jag som Chef Externa aktiviteter och Kundkontakter. Jag tror att jag har en god erfarenhet av att hantera kundkontakter för att jag har pratat med kunder och hanterat ärenden själv. Jag gjorde det som mina medarbetare gör idag vilket gör att jag har en stor förståelse för kunden och mina kollegor. Jag hade, som jag nämnde ovan 6 olika roller på min tidigare arbetsplats och på så sätt skapat mig en bredd och förståelse om hur olika avdelningar fungerar som också har en betydelse för vart jag är idag.
Vad tycker du är det bästa med att jobba med kundservice? Jag tycker det är så roligt med den direkta feedbacken från kund och att man får närheten till slutkunden som till exempel andra avdelningar inte får. IT om man ska ta det som exempel har väldigt lång väg till närhet av kund och det gör oftast att man inte får samma förståelse för vad kunderna vill ha. Att få vara nära slutkunden gör att man kan vara med och påverka hur de uppfattar Collectum.
Vad är den viktigaste erfarenhet som du haft med dig från det jobbet i din fortsatta karriär?Att man ska fråga kunden vad de tycker. Det är så ofta man utvecklar tjänster och liknande och frågar kunden försent vad de tycker. Om man frågar hur kunden vill ha service och sina tjänster utformade, hela tiden är vaken och uppfattar signaler så minskar glappet mellan kunden och företaget.
Vad upplever du är den största positiva egenskapen en person som arbetat med kundservice har, jämfört med en som inte gjort det?Viljan att lyssna in kunden och viljan att kunna hjälpa kunden. Att man förstår vikten av kommunikation och att man är utåtriktad och modig.
Du har en positiv upplevelse av yrket och vi vet att erfarenhet av kundservice är mycket meriterande. Vilket är ditt främsta råd till en person som funderar på att söka ett jobb inom kundservice?Att man ska vara nyfiken, i vår verksamhet kan man alltid lära sig mer om man vill. Att man ska ha eget driv, våga visa att man inte kan och vara orädd. Tycker man att det är roligt med kommunikation och tycker det är kul att hjälpa andra så är kundservice något för dig. En annan sak som är viktig är att dela med sig med av är kunskapen man besitter. Är du öppen mot andra och ser ditt arbete som ett samarbete så kan man gå långt inom kundservice.
Vad anser du är den viktigaste frågan för kontaktcenter just nu?Jag tror att det handlar om frågan hur man hittar balansen mellan de moderna verktygen som t.ex AI och den mänskliga faktorn. Detta i kombination med att ställa sig frågorna: Vilka är våra kunder och vad passar in på dem? Vilken målgrupp har vi och hur mycket modern teknik passar oss och hur mycket av den mänskliga faktorn spelar in när vi pratar med våra kunder.
Hur ser du på framtiden för verksamheter som arbetar med kundkommunikation och kundrelationer? Det är ungefär samma svar som ovan, ta reda på vilken identitet har vi som bolag? Att man följer med i den moderna tekniken men att man också hittar balansen med den mänskliga faktorn. Jag som konsument har olika krav på företag beroende på vart jag är kund någonstans. Ta reda på vilka kraven är och vad kunden förväntar sig hos just ditt företag.
Tack snälla Victoria för att du delade med dig av din kunskap och dina erfarenheter.
Linda MagnussonSälj & MedlemsansvarigKontakta