16
feb

80 procent oroliga att bli lurade på nätet

En ny undersökning från varumärkesskyddsföretaget Mark Monitor visar att nästan 80 procent av konsumenterna oroar sig över att bli lurade av bedragare när de handlar varor på nätet.

4 av 5 nätshoppare upplever en oro över att bli lurade av bedragare de handlar varor online, enligt studien.

Trots den fortsatt stigande populariteten för online-handel, svarade hela 78 procent av de tillfrågade i undersökningen att de oroade sig för säkerheten när de handlade varor på nätet. 42 procent svarade mer specifikt att de var oroliga för säkerheten när de lämnade ut sina personliga och ekonomiska detaljer vid Internetöverföringar.

Oron har ökat
Säkerheten på nätet har länge varit ett problem för konsumenterna, men andelen personer som oroar sig har ökat jämfört med tidigare. En studie utförd av Mark Monitor 2015 visade att endast 64 av de tillfrågade då oroade sig för online-säkerheten. Att denna siffra nu ökat till 78 procent visar tydligt att företag inte har råd att luta sig tillbaka i falsk trygghet, utan istället hela tiden måste fortsätta vidta säkerhetsåtgärder för att skydda sina kunder.

- Trots att e-handel är mer populärt än någonsin, visar denna undersökning att en stor majoritet av företagen inte gör tillräckligt för att skydda sina kunder och lindra deras oro för bristande online-säkerhet. Enligt vår undersökning anser hela 85 % av konsumenterna att företagen borde göra mer för att skydda dem, särskilt när det kommer till inköp av förfalskade varor, säger Mark Frost, vd för Mark Monitor i ett pressmeddelande.

Studien visar även att företagens “luta sig tillbaka”-strategi faktiskt börjar få en allvarlig negativ effekt på kundnöjdheten.

Smutsar ner varumärket
71 procent av de tillfrågade, som har upptäckt att de varor de köpt i god tro faktiskt var förfalskade, har fått en mer negativ syn på varumärket. 12 procent av de tillfrågade säger till och med att de aldrig mer kommer köpa varor från just det varumärket.

- Denna statistik visar tydligt hur viktigt det är för företag att ha en strategi för att skydda sina varumärken online, för att förhindra bedrägerier, säger Frost.

Undersökningen utfördes på begäran av Mark Monitor via marknadsundersökningsföretaget Opinium. Total svarade 3 432 personer från nio länder – Storbritannien, USA, Danmark, Sverige, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien och Nederländerna – som tillfrågades på nätet i november 2016.


http://www.dagenshandel.se/article/view/341707/falska_varor_sprider_natoro