6
mar

Ja tack (opt-in) vid telefonförsäljning ger sämre konsumentskydd än NIX

I Sverige har vi NIX-telefon som ger konsumenter möjlighet att tacka nej till telefonförsäljning. En väl fungerande självreglering som balanserar konsumenters rätt att tacka nej, mot näringslivets behov att nå nya kunder. Trots detta driver Konsumentverket opinion för att ersätta nej tack till telefonförsäljning (opt-out) med med ja tack (opt-in). Konsumentverket förslag tyder på bristnde faktakunskaper och skulle i praktiken leda till betydligt sämre konsumentskydd jämfört med idag.

I grund och botten finns både opt-in och opt-out till för samma sak, nämligen att säkra individers möjlighet att styra vilka marknadsföringskanaler de vill nås av. Vid första anblick kan opt-in verka bättre – man tackar ju "ja" i stället för att tacka "nej".

Men krav på att införa ett så kallat opt-in-system, bygger i grunden på en svag omvärldsanalys. Det räcker med att se utvecklingen i EU-länder som använder opt-in, exempelvis Tyskland och Österrike, för att se att den modell vi har i Sverige idag fungerar betydligt bättre för konsumenterna.

När det gäller behovet av att nå nya kunder, ser vi att aggressiva metoder för insamling och handel med samtycken är omfattande i länder som använder opt-in, så som Tyskland och Österrike. Samtyckesinsamling sker till stor del av företag som är specialiserade på att samla in samtycken i industriell skala, som sedan säljs vidare, så kallad leads-insamling.

Till skillnad från opt-out, som bygger på NIX-registret, skulle det med opt-in inte längre finnas en samlad plats där konsumenter kan säga nej tack till telefonmarknadsföring – i stället kommer alla som samlar in leads att utveckla egna register. Det skulle då krävas att konsumenter håller reda på alla lämnade samtycket och drar tillbaka sitt samtycke hos varje enskilt företag.

Enkelt utryckt skapar opt-in en osund samtyckesmarknad – som sätter konsumenterna i ett mycket sämre läge än dagens opt-out modell. Om man lägger den teoretisk kartan åt sidan och i stället tittar på hur verkligheten ser ut är det tydligt att opt-in skulle medföra betydande försämringar i konsumentskyddet.

I Sverige är vi förskonade från samtyckesinsamling och omfattande handel med samtycken, tack vare vår modell för "nej tack" och NIX Telefon!

Läs mer på https://www.nixtelefon.org/darfor-nix

Tina Wahlroth
Styrelseordförande Kontakta
0735 66 55 22