13
jan

Emilie Loman: Kundernas förväntningar på service är högre än någonsin

Telekom idag trendspanar 2023: Många upplever utmaningar med att rekrytera och behålla kundservicemedarbetare. Nu finns inget annat alternativ än att vässa medarbetarupplevelsen, säger kundserviceproffset Emilie Loman i sin trendspaning inför 2023.

Hur är läget inom kundservice i Sverige just nu?
– Generellt sett bra men med lite spridda skurar. En del tampas med rekrytering, att hitta rätt medarbetare, några med de klassiska utmaningarna som att motivera sina medarbetare, medan andra till exempel elbolagen har en hel del att stå i till följd av elkris och inflation. Det som är gemensamt för de flesta branscher är att kunderna har högre förväntningar på service nu än innan pandemin vilket gör det extra glädjande att se att kundservice fortsätter bli en viktigare och viktigare spelare i allt fler organisationer och företag.

Vad var det viktigaste som hände inom kundservice i Sverige 2022?
– En sak som vid första anblick kanske inte ses som något positivt som hände 2022 men som jag tror och hoppas är en vändpunkt är utmaningen att rekrytera och behålla medarbetare. Nu finns inget annat alternativ än att slipa till och vässa medarbetarupplevelsen för att bli en riktigt attraktiv arbetsgivare. Och vad lyssnar vi mest på idag? Rekommendationer, så vad medarbetarna säger om dig som arbetsgivare kommer väga ännu tyngre framåt.

Vad trodde du skulle hända mer av inom kundservice under 2022?
– Jag trodde vi skulle se ännu fler kreativa employeer branding-kampanjer och jobbannonser inom kundservice för att hitta och behålla medarbetare. Trodde och hoppades också på att vi skulle se ännu fler medvetna goda exempel på riktigt bra service, wowservice, i sociala medier. Att ge riktigt bra service, wowservice, handlar ju om att skapa berättelser som sköter marknadsföringen åt dig. Jag hade också förväntat mig fler exempel på smarta bottar som inte krånglar till det för kunden och skapar irritation.

Vilken utveckling hoppas du få se under 2023?
– Jag hoppas på att se ännu mer...

Läs hela artikeln i Telekom idag!

https://telekomidag.se/emilie-loman-kundernas-forvantningar-pa-service-ar-hogre-an-nagonsin/