16
mar

Föreningen NIX-Telefon: ''Viktigt att Nytel får ett kännbart straff''

Teleoperatören Nytel fälls i Patent- och marknadsdomstolen efter att ha krävt konsumenter på pengar för abonnemang de inte har beställt. Vitesbeloppet på 300 000 kronor är en viktig markering mot oseriösa aktörer, enligt Föreningen NIX-Telefon.

Pressmeddelande den 16 mars 2017

– Det är utmärkt att Patent- och marknadsdomstolen fäller Nytel, och att de delar ut ett kännbart straff. Oseriösa aktörer som lurar konsumenter och inte respekterar NIX riskerar att undergräva förtroendet för både spärregistret och den stora majoritet av aktörer som följer reglerna, säger Jonas Edström, ordförande i Föreningen NIX-Telefon.

Domen mot Nytel faller efter att Patent- och marknadsdomstolen tagit del av inspelade säljsamtal, där teleoperatören ställer ledande frågor och lägger uppgifter i konsumentens mun för att sedan hävda att man är överens om ett avtal.

Utöver en marknadsstörningsavgift på 300 000 kronor innebär domen att Nytel förbjuds att kräva betalning för tjänster som konsumenter inte har beställt. Domstolen inskärper även att Nytel inte får ringa säljsamtal till telefonnummer som återfinns i spärregistret Nix. Om förbudet bryts riskerar Nytel vite på en miljon kronor.

– Telefonen är en väsentlig affärskanal för många företag och organisationer i Sverige. Men för den som inte vill bli uppringd finns spärrtjänsten NIX-Telefon. Den måste alla aktörer respektera, säger Jonas Edström.

NIX-Telefon har funnits sedan 1999 och är ett initiativ från de branscher som i stor utsträckning jobbar med telefonförsäljning, bland annat banker, försäkringsbolag, insamlingsorganisationer, och mediehus. I NIX-Telefons tjänst Webbtvätten kan företag enkelt rensa sina ringlistor från nixade abonnemang.

Fakta om NIX-Telefon:
NIX är en kostnadsfri spärrtjänst för den som inte vill bli kontaktad av telefonförsäljare.
NIX omfattar fasta och mobila abonnemang för privatpersoner och vilande företag.
Den som vill anmäla sig till NIX-Telefon behöver bara ringa 077-228 00 00 och följa instruktionerna.

För mer information, kontakta gärna:
Jonas Edström, ordförande i Föreningen NIX-Telefon, 070-536 58 05.

Pressbild:
Pressbild på Jonas Edström finns här.




NIX-Telefon drivs av en ideell förening och har tio branschorganisationer som medlemmar. Föreningen bildades i oktober 1999 och det huvudsakliga syftet är att göra det möjligt för privatpersoner att på ett enkelt sätt informera försäljare och marknadsförare om att de inte önskar telefonsamtal i försäljnings-, marknadsförings- eller insamlingssyfte. www.nixtelefon.org.