mar
Konsumentmyndigheternas verktyg tandlösa mot oseriösa företagare
Domstolsförbud mot oseriös försäljning kan rundas förhållandevis lätt. När oseriösa företag till exempel byter namn på sina varumärken och tjänster blir det svårt för Konsumentombudsmannen att sätta stopp för deras framfart. Det visar Plus granskning av härvan kring Mobile Group/Telefonihuset.
– Det är svårt att komma åt dem som inte vill göra rätt. Vi har verktyg som kan störa, men inte stoppa dem, säger Ida Nyström, processråd vid Konsumentombudsmannen (KO).
Stämdes för systematiskt fulsälj
2019 tog Konsumentverket emot en stor mängd klagomål om oseriösa säljmetoder från Telefonihuset, tidigare kallat Mobile Group. Efter det stämdes också företaget till Patent- och marknadsdomstolen. Enligt anmälarna hade säljarna varit otydliga med varifrån de ringt och utlovat sänkta telefonräkningar och gratis produkter. Men istället låstes konsumenterna till nya avbetalningsplaner eller abonnemang utan koppling till deras befintliga telefoni.
– Det som stack ut var att hur oerhört många och lika anmälningarna var, säger Ida Nyström till Plusredaktionen.
Hot om straffavgift räckte inte
Eftersom fler konsumenter riskerade att drabbas i väntan på dom så utfärdade domstolen ett tillfälligt förbud i november 2019, som innebar att de anklagade skulle tvingas betala ett högt vitesbelopp om de oseriösa säljmetoderna fortsatte. Utöver Telefonihuset så omfattades även företagets vd av förbudet, som blev permanent när dom föll i juni 2020.
Efter det tillfälliga förbudet minskade anmälningarna kring Telefonihusets telefonförsäljning. Men istället började nya typer av klagomål strömma in.
– Konsumenterna fortsatte få fakturor, ibland från Telefonihuset, ibland från företagets moderbolag, men på fakturorna angav man nu nya varumärken och tjänster, säger Ida Nyström.
“Frustrerande”
Eftersom domstolens förbud endast täckte telefonförsäljning kopplad till varumärket “Teknikvännen”, samt mobilrelaterade produkter och abonnemang, så bedömde KO det som lönlöst att försöka driva frågan om straffavgift.
– Det är såklart frustrerande, när vi ser att konsumenter fortsätter att drabbas. Det är ju lika illa oavsett vad fakturan gäller, om konsumenten inte har beställt det, säger Ida Nyström.
– Men det ställs mycket höga krav juridiskt för att kunna döma ut ett vite, vi måste kunna bevisa att förseelsen gäller exakt det som anges i beslutet.
”Svårt att helt stoppa”
Att stämma ett företag till Patent- och marknadsdomstolen är den kraftfullaste åtgärden som Konsumentverket kan ta till.
– Rent generellt tycker jag att vi har bra verktyg som fungerar i de allra flesta fall, men så finns det en liten grupp aktörer som inte vill följa lagen, och dem har vi svårt att helt stoppa.
Plusredaktionen har sökt mannen som var vd för Mobile Group/Telefonihuset och dess moderbolag. Mannen vill inte bemöta kritiken.
https://www.svt.se/nyheter/konsument/konsumentmyndigheternas-verktyg-tandlosa-mot-oseriosa-foretagare