17
dec

Konsumentverket kritiserar S–lotteri: "Brustit i kontroll av telefonförsäljning"

Konsumentverket riktar i en ny skrivelse kritik mot S, SSU och S-kvinnor gällande partiets lotteri. "Licenshavaren har brustit i sin kontroll och sitt ansvar", skriver myndigheten.

Det har stormat kring Socialdemokraternas lotteri Kombispel sedan Dagens Nyheter avslöjat att ett telemarketingbolag i Barcelona använt sig av fula försäljningsmetoder. Tillsynsärenden pågår hos Konsumentverket och Spelinspektionen.

Nu ifrågasätter Konsumentverket att S har "tillräcklig insyn och kontroll över marknadsföring av lotteriet".

Man påpekar också att det inte funnits något skriftligt avtal mellan Kombispel och telemarketingbolaget som anlitats och att det påverkar "licenshavarens möjlighet till kontroll och insyn i spelverksamheten".

"Med anledning av de allvarliga överträdelser som ligger till grund för aktuellt tillsynsärende, anser Konsumentverket att licenshavaren har brustit i sin kontroll och sitt ansvar", skriver myndigheten.

Efter granskningen har S slutat med telemarketing. Konsumentverket kräver dock svar på hur S ska säkerställa att inga otillbörliga metoder förekommer vid annan telefonförsäljning i framtiden. Konsumentverket vill också ha svar på vilken kontroll S haft över lotteriets marknadsföring under 2023–2024.

Vidare kräver Konsumentverket att få ta del av ytterligare handlingar för att utreda ärendet vidare.

Konsumentverket kritiserar S–lotteri: "Brustit" | Göteborgs-Posten