10
okt

Kontakta CSW Torsdag: AI är en naturlig del av framtidens kundservice

Det pågår en teknologisk revolution för kundservice och kontakt centers. Chatbotar drivna av generativ AI och automation revolutionerar företag världen över. Man kan se det som ett hot mot kundservice och dess medarbetare, eller så kan man se det som den räddning marknaden länge har väntat på! All värdefull mänsklig tid ska läggas på det som genererar högst kundvärde!

Nu finns AI-agenter som är så pass intelligenta att de förstår öppet tal från kunder. På så sätt kan robotar, begåvade med smart AI, svara på enkla frågor redan vid första kundkontakt och skicka mer komplexa frågor vidare till rätt agenter. Rätt samtal till rätt person, vilket sparar pengar.

Nu finns också automation där robotar tar över vissa arbetsuppgifter som agenter brukar göra. Det kan vara att beskriva och sammanfatta ärenden, vilket kortar efterbearbetningstid, något som sparar mycket tid och därmed pengar. Scanna kunders engagemang i företag för ett kunna ge fördelaktiga erbjudanden.

Nu finns AI som analyserar allt kunder och medarbetare säger i kundkontakter, vilket gör att enkäter är helt onödiga. Agenter kan arbeta med marknadsundersökningar genom att ställa ny fråga varje vecka och svaren analyseras fram för ex utveckling av tjänster och produkter. Pengar och marknad att vinna.

Men! Det finns så mycket dålig teknik. Chatbotar som inte fungerar, automation som försvårar istället för förenklar och analyser som ingen tar hand om.

När tekniken inte fungerar är kundservicemedarbetare väldigt viktiga! Här måste man våga sätta ner foten och protestera. Kunder kan inte om och om igen mötas av ex värdelösa chatbotar som upprör negativa känslor, som landar i knät på kundservicemedarbetare. Inte okej!

Vad kostar en sekund i kundservice? 10-15 öre? Vad kostar all den tid det tar att hantera allt onödigt som usel teknik orsakar? Räkna och visa på hur mycket ni kan spara på att kasta ut teknik där någon tänkt fel!

Kundservicemedarbetare är oerhört värdefulla resurser, som är till för att skapa kundmöten med wow, som skapar tillit och förtroende, för långsiktiga kundrelationer.

Här kan du se ett seminarium om framtidens teknik livestreamas kl 08.30 torsdag 10 oktober!

Happy Customer Service Week
Tina, Madeleine och Christopher
Kontakta