6
maj

Kontakta kommenterar Barasparas säljmetoder i SvD

Elhandelsbolag, kunder och branschorganisationen för telefonsäljare rasar mot Baraspara. – Oseriösa företag som Baraspara är ett stort problem för oss, säger Tina Wahlroth, vd för branschorganisationen Kontakta.

 SvD Näringsliv skrev i fredagens tidning om hur Baraspara lovar sina drygt 200 000 svenska kunder billigare el. Men i praktiken säljs kunderna bara vidare till ett enda elhandelsbolag, Mölndal Energi, där de dessutom riskerar att få dyrare el.

Många kunder har också reagerat på Barasparas aggressiva telefonförsäljning – och anmält företaget.

– Oseriösa aktörer inom framför allt el- och telekombranschen, som Baraspara, är ett stort problem för oss, säger Tina Wahlroth, vd för Kontakta, en branschorganisation för företag inom kundservice och telefonförsäljning.


MANUS
Så ska telefonsäljarna få dig att köpa tjänsten


– Vi har länge drivit ett
upprensningsarbete bland både medlemsföretag och köpare av callcentertjänster för att få bort skrupelfria element som sysslar med telefonförsäljning. Det finns ett allt större tryck från myndigheter och politiker om mycket kraftiga regleringar som kommer att drabba hela branschen, där majoriteten av alla företag är noggranna med att sköta sig. Det här gör att tusentals ungdomsjobb står på spel.

– Jag har själv dessutom råkat ut för Baraspara, säger Tina Wahlroth.

– De ringde mig på min personliga mobil för att sälja, vilket är i strid med branschens etiska regler. Att påstå att de ville värva medlemmar är bara förtäckt försäljning, och jag tänker anmäla dem både till Konsumentverket och DM-nämnden.


Som SvD Näringsliv skrev
i fredagens tidning så finns det en lång rad anmälningar mot Baraspara, bara hittills i år har det kommit 55 nya anmälningar till Konsumentverket. Och att döma av läsarreaktioner på fredagens artikel kan det blir fler.

Även i elbranschen är missnöjet med Baraspara stort.

– Branschen präglas redan av missnöje och lågt förtroende, säger Marie Dahllöf, vd på GodEl.


– Vi är många bolag
som jobbar hårt för att få upp förtroendet och anseendet för branschen. Den här typen av beteende sänker allt det arbetet.

– Det är jättebra med konkurrens och valfrihet och vi som en liten aktör uppmuntrar verkligen en ökad rörlighet bland kunderna, men kunden måste också kunna känna sig trygg med att man får det man blir lovad, säger Marie Dahllöf.


– Vi får massor av samtal
om Baraspara från våra kunder, säger Anna Albinsson, kundansvarig på Telge Energi.

– Många känner sig lurade, de förstår inte vad de gett sig in på och de har fått dyrare avtal.

 

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/energi-och-ravaror/stort-missnoje-med-baraspara-i-elbranschen_8143642.svd