17
sep

Kontaktas arbete för trygga kundkontakter stärks ytterligare

Konsumenters trygghet är centralt för en väl fungerande marknad. Kontaktas styrelse har därför beslutat att ytterligare stärka villkoren för kvalitetsutmärkelsen ”Trygg Kundkontakt”. Bland annat ska ansvarsfrågan för kvalitativa kundmöten ses över.

Ett medlemskap i organisationen Kontakta visar att ett bolag lever upp till högt ställda medlemsvillkor. Villkoren anger bland annat att Kontaktas medlemmar ska agera etiskt på marknaden genom efterlevnad av lagstiftningar och regelverk, samt erbjuda anställda schyssta villkor med pension och försäkringar.

För att ytterligare belysa det viktiga arbetet med konsumenttrygghet på den svenska marknaden, infördes 2015 kvalitetsmärkningen Trygg Kundkontakt. Syftet är att vägleda konsumenter till företag som erbjuder etisk försäljning och kundservice via telefon och digitala kanaler samt erbjuder sin personal schyssta villkor.

Det råder stor enighet hos Kontaktas medlemsföretag att medlemsvillkor, gällande lagstiftning och regelverk, samt etiska regler ska efterlevas. Kontakta följer också årligen upp detta genom en ”deklaration” där medlemmarna redogör för deras efterlevnad av samtliga villkor.

Trots all granskning och uppföljning uppstår ibland situationer där konsumenter upplever brister. Kontakta och våra medlemsföretag tar alltid sådana brister och tillkortakommanden på mycket stort allvar. Det ligger i alla våra medlemsföretags affärsintresse att agera på ett sätt som skapar förtroende och utvecklar varumärken.

Nu har en situation uppstått där media än en gång rapporterar om Kombispels försäljning av partipolitiska lotter. Kontaktas styrelse har beslutat att hantera den uppkomna situationen i enlighet med föreningens stadgar gällande grundläggande medlemsvillkor, som anger att medlemmar lojalt ska medverka till att Kontaktas ändamål och uppdrag upprätthålls och utvecklas.

Mot bakgrund av uppkommen situation har Kontaktas styrelse även beslutat att göra en översyn av villkoren för medlemskapet, våra etiska regler och riktlinjer, samt kvalitetsutmärkelsen Trygg Kundkontakt, för att säkerställa att dessa inte på något sätt kan tolkas på annat sätt än att kundkontakter alltid ska ha en hög nivå av affärsetik. Detta arbete startar omedelbart.

Tina Wahlroth
Styrelseordförande Kontakta
tina.wahlroth@kontakta.se