jul
Nix öppnar för fler säljsamtal
Telefonförsäljning är redan ett av de största konsumentproblemen. Mycket talar för att försäljning även till mobiltelefoner kommer att förvärra problemen, skriver generaldirektörerna för Konsumentverket och Post- och telestyrelsen.
Den 4 juni meddelade föreningen Nix-telefoni att man inför ett nix-register även för mobilabonnemang. Det vill säga, att man måste begära att få slippa telefonförsäljning genom att registrera sitt telefonnummer i ett spärregister. På samma sätt som det i dag fungerar för fast telefoni. Detta trots att det sedan flera år tillbaka är otillåtet att ringa säljsamtal till mobiltelefoner, såvida det inte är till en befintlig kund.
Det är branschens egna etiska regler som förbjuder säljsamtal till mobiltelefoner. Så varför har nu samma bransch valt att införa ett nix-register för mobilabonnemang? I en intervju i SVT Nyheter uppger Tina Wahlroth, vd för branschorganisationen Kontakta, att de etiska riktlinjerna ska ses över, men hon svarar inte om hur eller när reglerna kan komma att ändras.
Vi fruktar nu för att branschen planerar för att kasta de etiska riktlinjerna överbord. Konsekvensen av ett sådant beslut blir att alla mobilanvändare som även i fortsättningen vill slippa säljsamtal (totalt finns det närmare 14 miljoner mobilabonnemang i Sverige) nu tvingas att ”nixa sig”. Innan det har hunnit ske blir det alltså fritt fram för telemarketing-företag att ringa säljsamtal till mobiltelefoner.