12
jan

NIX-telefon vill ha tuffare tag mot oseriösa telefonförsäljare

NIX-telefon, dit privatpersoner som inte vill att försäljare ska ringa kan ansluta sig, kommer nu att träffa Konsumentombudsmannen för att försöka få stopp på oseriösa telefonförsäljarföretag som struntar i att folk är anslutna till NIX-registret.

– Vi kommer att ha ett möte med Konsumentombudsmannen i januari för att diskutera de här frågorna. Det finns ju ett önskemål från regering och riksdag att det ska bli en uppstramning på området, säger Jonas Edström, ordförande för föreningen NIX-telefon.
Vi berättade i morse om en 80-årig kvinna i Mjölby som lurats att byta telefonabonnemang trots att hon inte ville det. Företaget Gothia telecoms telefonförsäljare ringde kvinnan trots att hon var med i NIX-registret.
Jonas Edström säger att man länge påtalat att något måste göras för att hindra företag som bryter mot reglerna, men att det är svårt för föreningen att ensam agera.

Mattias Grafström, VD på organisationen Telekområdgivarna, som hjälper konsumenter i frågor om abonnemang för tv, telefoni och bredband, säger att man jobbar för att få stopp på de oseriösa telefonförsäljarna.
– Problemet är att de här företagen inte följer lagen, så det spelar ingen roll hur bra reglerna är. Det viktiga är att det finns en snabb och stark sanktion mot de som bryter mot reglerna. Både Post- och telestyrelsen, Konsumentverket, vi och telefonnätägarna kommer att jobba stenhårt för att få stopp på det här under 2016, säger han.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=6339313