20
apr

Operatörer agerar mot oseriös telefonförsäljning

Sveriges sex största nätägande operatörer har presenterat en handlingsplan för att komma tillrätta med oseriös telefonförsäljning. Arbetet att ta fram handlingsplanen har samordnats av Post- och telestyrelsen (PTS)

PTS har under de senaste åren tagit emot många klagomål från konsumenter på oseriös telefonförsäljning, det vill säga när man blivit kund hos en telefonoperatör utan att ha tackat ja till detta eller förstått vad man tackade ja till. Det var det område som det klagades mest på inom telefoni- och bredbandsområdet under 2013-2014, enligt PTS klagomålsstatistik. Även Konsumentverket och konsumentbyrån Telekområdgivarna har fått många klagomål på detta.

För att komma tillrätta med problemet initierade PTS under 2014 en dialog med de nätägande operatörerna AllTele, TDC, Tele2, Telenor, TeliaSonera och Hi3G Access. Detta har resulterat i den handlingsplan som presenteras på PTS marknadsdag den 15 april.


Läs mer här