okt
Problemet är S – inte telefonförsäljningen
Magdalena Andersson försöker skylla på telefonförsäljning – när det är hennes parti som gjort fel. Nu riskerar S lotterihaveri att spilla över på all telefonförsäljning vilket är ett direkt hot mot näringsliv och föreningsliv, skriver Tina Wahlroth.
Publicerad 14 okt 2024 kl 17.00
DEBATT. ”Vi kommer aldrig mer att anlita ett sånt här telemarketingbolag…” sa Magdalena Andersson i SVT:s ”Aktuellt” den 2 oktober. Den 11 oktober står hon återigen där och skyller på telefonsäljbolag.
Föraktet lyser med sin närvaro och ansvaret med sin frånvaro när hon pressas om S och Kombispels haveri med försäljning av partipolitiska lotter. Alldeles oavsett vilken kanal som används för försäljning är det alltid avsändare och uppdragsgivare som är ansvariga för agerande och beteende när deras varumärke möter konsument.
Om man bedriver sin försäljning med stöd av extern part har man ett extra stort ansvar att säkerställa kvalitet och rutiner. För en absolut majoritet av alla aktörer som använder telefonen för sin försäljning är detta självklarheter.
Det är inte telefonförsäljningen som är problemet, det är S agerande som huvudansvarig och uppdragsgivare.
Telefonförsäljning är en mycket viktig kanal för företag i många branscher, likaså för organisationer och föreningar. Det rings många miljoner samtal varje år till nya och befintliga kunder. Det är inte ovanligt att upp till 50-60 procent av all försäljning sker via telefon i många verksamheter. Bearbetning av nya kunder skapar sund konkurrens på marknaden och bearbetning av befintliga kunder skapar mervärden.
Som kanal är telefonen viktig för näringsliv, samhälle och välfärd. I en tid då vi strävar efter att minska klimatavtrycken skapar telefonen miljövänliga och hållbara personliga möten på distans. Verksamheter kan etablera sig över hela Sverige och med telefonens hjälp nå ut till konsumenter i landets alla hörn. Det är för många unga ett första arbete och insteg till arbetsmarknaden.
Återkommande problem
Därför värnar näringsliv, organisationer och föreningar om kanalen och gör sitt yttersta för att alltid agera etiskt i mötet med konsumenter. S återkommande problem med sin lotteriförsäljning talar sitt klara språk eftersom andra företag och organisationer inte har motsvarande problem.
Det är inte telefonförsäljningen som är problemet, det är S agerande som huvudansvarig och uppdragsgivare. Ett förbud mot partilotterier är den riktiga och viktiga slutsatsen.
Magdalena Andersson, det är dags att du och S fullt ut tar ert ansvar och lever era värderingar, i stället för att skamma en hel yrkeskår och en hel bransch.
________________________________________
Av Tina Wahlroth
Styrelseordförande, Kontakta (bransch- och intresseorganisation för företag som arbetar med kundservice och försäljning via telefon)
https://www.expressen.se/debatt/problemet-ar-s--inte--telefonforsaljningen/