4
mar

Telemarketing = plantskola för talanger

Telemarketing är en utskälld bransch. Men på en front är de föregångare: Integration. Vi besökte PEC, där man ser tydliga vinster med mångkulturella kontor. ”Vi svenskar kan lära oss av andras tävlingsinstinkt och sociala kompetens”, säger vd:n Simon Blomster.

Det applåderas och hurras då och då bland dataskärmarna hos PEC i Karlstad. I bakgrunden hörs rockmusik samtidigt som coacherna Erik och Klara går runt bland medarbetarna, peppar och hjälper till. I lokalerna hörs en blandning av värmländska och utländska brytningar. Här på Karlstadskontoret har cirka 20 procent av de anställda utländsk bakgrund. På Malmökontoret är det uppemot 30–40 procent.

– När vi räknade efter för ett par år sedan kom vi fram till att vi representerade 106 olika länder, säger vd Simon Blomster när vi slår oss ner i ett ledigt konferensrum. Han tillägger att anställningarna av utländsk arbetskraft inte är en uttalad strategi, utan snarare något som har fallit sig naturligt för företaget.
– Vi vill spegla det samhälle som vi lever i med olika åldrar, kön och nationaliteter. Min erfarenhet är att arbetsplatser fungerar bäst med en blandning av människor, säger Simon.

Inget språktest – men medlyssning
PEC har vuxit de senaste åren och har nu 300 anställda med kontor i Kristinehamn, Karlstad, Västervik, Malmö samt Dubai och Marbella. Enligt Simon skulle de kunna växa ännu mer, men ett hinder är svårigheten att rekrytera rätt arbetskraft, trots att PEC har kollektivavtal och också kan erbjuda arbete vid något av utlandskontoren.

– Det är ett tufft jobb att vara telefonförsäljare, det passar inte alla. Samtidigt som våra bästa säljare går vidare till andra jobb. När vi anställer tittar vi främst efter tre saker; engagemang, mod och lyhördhet, säger han.

Något språktest gör man inte vid anställningar, men däremot har man medlyssning, alltså att coacher lyssnar på säljsamtalen och ger feedback. Enligt Simon är språket en nyckel in på arbetsmarknaden.
– En del invandrare har varit här i 6–8 år, men pratar ändå väldigt dålig svenska eftersom de inte har blivit utsatta för språket. Våra utländska anställda gör enorma framsteg efter bara några månader för här måste man kommunicera hela tiden, både i jobbet och på våra sociala aktiviteter.

Simon ser inga problem med att anställa personer som inte pratar perfekt svenska. Däremot måste man kunna göra sig förstådd och förstå nyanserna i det svenska språket.
– Idag finns en helt annan acceptans för brytningar jämfört med för 5–10 år sedan. Ett språk är så mycket mer än bara perfekt grammatik.

Han tillägger att många av företagets allra bästa säljare har utländsk bakgrund. Han märker att många av de infödda svenskarna låter sig inspireras av sina utlandsfödda kollegor, och tvärtom.
– Om jag generaliserar är våra utlandsfödda medarbetare lite tuffare och har mer skinn på näsan. Vi svenskar kan kanske bidra med lite mer ödmjukhet. Vi lär av varandra. Här är alla kompisar, trots att det kan pågå krig i deras hemländer eller att det finns underliggande etniska konflikter, säger han.

"Vi jobbar med hjärtat"
Säljaren Heidar Hassani, med rötter i Iran, lägger genast ner telefonen när platschefen Per frågar om han vill bli intervjuad.
– Den dag Per slutar då går jag också härifrån. Han är fantastisk, säger Heidar med ett stort leende.

Han har arbetat på PEC i snart tre år och är med sina drygt 50 år en av de äldre på arbetsplatsen. Han beskriver sig själv som tuff och passionerad.
– Det händer att människor kallar mig för ”svartskalle” eller härmar hur jag pratar. Men i Iran blev jag misshandlad och fick näsan knäckt för att jag är kurd, så jag är van vid mycket värre. När det gäller säljsamtal försöker jag alltid vända det negativa till något positivt, säger han med en tydlig persisk brytning.

På frågan om kulturskillnader mellan Sverige och Iran säger Heidar att allt är bättre i Sverige.
– Men det är tufft att vara invandrare i Europa idag. Jag har jobbat hårt för att anpassa mig i Sverige, men visst finns det skillnader. Vi araber är väldigt passionerade och jobbar med hjärtat, det kan nog skrämma er svenskar lite grann. Men det här är en väldigt öppen och tillåtande arbetsplats, säger han.

Hans kollega Kevin Stolpe, 21 år, pratar värmländska och kommer från Degerfors. Han flyttade till Karlstad för tre månader sedan för att spela fotboll och började samtidigt på PEC.
– Jag hade telefonskräck och det var hemskt att ringa det första samtalet. Men med hjälp av coacherna har jag blivit ganska bra på att lyssna av personen i andra ändan av luren. Många tycker att det låter mysigt och tryggt med värmländska, så det händer att jag överdriver min dialekt lite grann, säger han.

Kevin berättar att han har lärt sig mycket genom att lyssna på de riktigt duktiga säljarna. En sådan är Sherwan som jobbar i samma team.
– Han är jätteduktig! Hela stämningen i rummet förändras när han kommer in, det blir en helt annan energi. Jag blir helt klart inspirerad av honom, men man måste samtidigt hitta sin egen stil, säger han.

Att våga ha attityd
Leyla Isses naglar är lila och silvermålade. Hon har just tagit studenten och tar ett sabbatsår innan hon ska börja plugga igen. Hon kom till Karlstad från Somalia som åttaåring, men pratar mer rikssvenska än värmländska.
– Jag möter inga fördomar när jag ringer upp människor, men det hörs heller inte att jag är invandrare. Däremot råkar jag ut för svartsjuka fruar när jag säljer V75 och frågar efter deras män. Det händer att de säger ”ring aldrig hit igen”, men jag tar det med en nypa salt, säger Leyla.

På frågan om vad som utmärker en bra säljare menar hon att det handlar mer om personlighet än om vilket land man kommer ifrån.
– Det gäller att våga ha lite attityd. Kanske är vi med utländsk bakgrund lite bättre på det, säger hon.

Hennes kollega Marie Wennergren, som är i 50-årsåldern, har ett annat svar på samma fråga.
– Vi svenskar kan definitivt lära oss att inte vara så bortskämda och vilja få allting serverat, säger hon bestämt.

Lyckas med integrationen
1. Sök stöd. Det finns möjlighet att få stöd för personer som är nya i Sverige. I vissa fall upp till 80 procent av lönen. Kontakta Arbetsförmedlingen för tips.

2. Förbered ett trevligt mottagande och introduktion.

3. Utse en mentor som hjälper till med både arbetsuppgifter och med det sociala.

4. Arbeta i blandade grupper, så att inte ”invandrarna” blir en grupp för sig.

5. Var inkluderande och noga med att bjuda in alla till sociala aktiviteter.

Text: Carina Järvenhag för Säljarnas

https://www.saljarnas.se/salj/artiklar/2019/02/telemarketing-plantskola-for-talanger