apr
Tre miljoner telefonabonnemang är nixade
Spärrtjänsten NIX-Telefon omfattar nu för första gången mer än tre miljoner telefonabonnemang. Av dessa är över hälften mobilnummer. Sedan december 2015 har antalet nixade abonnemang ökat med 18 procent.
Pressmeddelande den 20 april 2017
– Att över tre miljoner telefonnummer nu är spärrade mot telefonförsäljning är ett bevis på att tjänsten behövs och uppskattas. Det är viktigt att den som vill kan spärra sitt abonnemang mot säljsamtal, säger Jonas Edström, ordförande i föreningen NIX-Telefon.
Av landets telefonabonnemang är nu 3,0 miljoner nixade, varav mer än hälften, 56 procent, är mobilabonnemang. Sedan december 2015 har antalet nixade abonnemang ökat med 18 procent. Enligt en undersökning som Sifo gjort känner 94 procent till möjligheten att spärra sitt nummer mot säljsamtal genom NIX-Telefon.
– Telefonen är en viktig affärskanal för många företag och organisationer i Sverige. Men för den som inte vill bli uppringd finns spärrtjänsten NIX-Telefon. Den respekterar alla seriösa aktörer, säger Jonas Edström.
NIX-Telefon har funnits sedan 1999 och är ett initiativ från de branscher som i stor utsträckning jobbar med telefonförsäljning, bland annat direkthandelsföretagen, bankerna, försäkringsbolagen och tidningsutgivarna.
Fakta om NIX-Telefon:
NIX är en kostnadsfri spärrtjänst för den som inte vill bli kontaktad av telefonförsäljare. NIX omfattar fasta och mobila abonnemang för privatpersoner och inaktiva enskilda firmor. För att spärra sin telefon ringer man 077-228 00 00 och följer instruktionerna.
NIX-Telefon i siffror:
Nixade fasta abonnemang: 1 329 589 (44 procent)
Nixade mobila abonnemang: 1 675 982 (56 procent)
Totalt antal nixade abonnemang: 3 005 571
För mer information:
Jonas Edström, ordförande i föreningen NIX-Telefon, 070-536 58 05.