Avgifter Kontakta medlemskap

Avgifter för medlemskap i Kontakta justeras från 2025. Kontakta har inte höjt avgifter för medlemskap sedan 2013. En höjning är nödvändig som en direkt följd av hur kostnadsutvecklingen sett ut de senaste åren, för att vi ska kunna driva Föreningens verksamhet vidare.

Utöver den allmänna kostnadsutvecklingen sedan 2013 kan vi konstatera att vårt uppdrag är viktigare än någonsin för att skapa Trygga Kundkontakter på den svenska marknaden.

  • Hotet mot telefonförsäljning har aldrig varit större, det talas nu om förbud mot all typ av nykundsbearbetning via telefon och att ersätta nuvarande opt-out (NIX) med ett opt-in.
  • Konsumentverket har kundservice som särskilt fokusområde till följd av alla problem som eskalerat de senaste åren och hot om begränsande lagstiftning hänger i luften.

Medlemsavgiften om 1 000 kronor till Föreningen Kontakta Sverige kvarstår oförändrad.

Kontaktas affärsverksamhet  är momspliktig och drivs därför i ett Servicebolag, Kontakta Sverige Service AB, som är helägt av Föreningen. Samtliga intäkter från Kontaktas evenemang, utbildningar etc. går in i Servicebolaget och finansierar Kontaktas verksamhet. Det är också till Servicebolaget som medlemmarna betalar serviceavgifter, vilka är de avgifter som från 2025 justeras. 

För Kontaktas medlemmar som är outsourcingbolag justeras avgiftsnivåerna till att å ena sidan få en ny lägstanivå, övriga nivåer ett större spann och att högsta nivån höjs. Detta för att göra det mer rättvist, att de riktigt små betalar mindre och de allra största något mer. Avgifterna omfattar både kundservice och telefonförsäljning och baseras på hela företagets eller koncernens omsättning, såsom tidigare.

Bolagets/koncernens omsättning totalt

Serviceavgift

Nivå

< 5 miljoner

9 000


5 – 9 miljoner

14 000


10 – 19 miljoner

19 000


20 – 49 miljoner

29 000


50 – 99 miljoner

39 000


100 – 499 miljoner

49 000


> 500 miljoner

59 000



För Kontaktas medlemmar med kundservice och/eller telefonförsäljning företagsinternt, eller köper motsvarande tjänster av underleverantörer, inför vi en helt ny modell. Kontaktas medlemsvillkor anger att hela bolaget ska vara med och bidra till Trygga Kundkontakter och därför ska all kundkommunikation på distans omfattas i medlemskapet, alldeles oavsett var den bedrivs.  

Företagsintern verksamhet antal anställda

Serviceavgift

Kundservice

Telefonsälj

0-9 personer

9 000



10-19 personer

14 000



20-49 personer

19 000



50-99 personer

29 000



100-199 personer

39 000



200-500 personer

49 000



> 500 personer

59 000



Outsourcad verksamhet, belopp 

Serviceavgift

Kundservice

Telefonsälj

< 10 miljoner

10 000



10 – 50 miljoner

20 000



> 50 miljoner

30 000



Maxbelopp serviceavgift

59 000

Räkneexempel: Intern kundservice 0-9 personer = 9 000 kr + intern telefonförsäljning 0-9 personer = 9 000 kr + outsourcad telefonsäljning <10 miljoner = 10 000 kr. Total 28 000 kr. Notera, max belopp är alltid 59 000 kr.

Finns frågor är du välkommen att kontakta styrelsens ordförande Tina Wahlroth på 0735 66 55 22.