Uppdragsgivare kräver inspelning av alla samtal, men det bryter mot gällande lag. Vem straffas?
Fråga: Vi har en uppdragsgivare som kräver att vi ska spela in alla samtal, men vi anser att det skulle strida mot reglerna i Dataskyddsförordningen. Hur fördelas ansvaret mellan vår uppdragsgivare och oss som uppdragstagare om Datainspektionen vid en granskning anser att inspelningen strider mot reglerna i Dataskyddsförordningen? Hur fördelas eventuella sanktioner?
Svar: Kontaktas medlemmar ska alltid följa reglerna i Dataskyddsförordningen, oavsett om behandlingen sker för egen eller uppdragsgivares räkning. Dataskyddsförordningen medför ett utökat ansvar för personuppgiftsbiträden, vilket innebär att personuppgiftsbiträden riskerar att drabbas av sanktioner på samma sätt som personuppgiftsansvariga om skyldigheterna i Dataskyddsförordningen inte efterlevs.
Om Datainspektionen, vid en granskning, skulle komma fram till att personuppgiftsbehandlingen (i det här fallet inspelningen av samtalen) bryter mot reglerna i Dataskyddsförordningen och anser att överträdelsen är tillräckligt allvarlig kommer Datainspektionen, utefter omständigheterna i det enskilda fallet, påföra administrativa sanktionsavgifter på alla parter som Datainspektionen anser bär ansvar för den felaktiga behandlingen. Något förenklat kan man säga att ansvaret fördelas proportionellt till parternas inblandning i det inträffade.
Innan ni åtar er uppdraget (som innebär otillåten inspelning), alternativt accepterar ändringen i ett befintligt uppdrag, ska ni påpeka att ni (tillsammans med uppdragsgivaren) bryter, alternativt riskerar att bryta, mot reglerna i Dataskyddsförordningen till uppdragsgivare, för att på så sätt försöka få dem att ändra uppfattning i frågan.
Om uppdragsgivaren inte frånfaller sitt krav bör ni överväga om ni ska åta er uppdraget överhuvudtaget. För det fall ni trots allt väljer att åta er uppdraget bör ni kräva att ha en reglering i ansvarsklausulen i personuppgiftsbiträdesavtalet, i vilken ni stadgar att uppdragsgivaren ska hålla er skadeslösa utan begränsningar om ni påförs en administrativ sanktionsavgift eller lider annan skada med anledning av uppdragsgivarens otillåtna krav (i det här fallet inspelningen av samtal).
2020-03-05