Jag vill inte bli uppringd, hur gör jag?
Det är tillåtet enligt svensk lagstiftning att ringa konsumenter och kunder i försäljnings- och marknadsföringssyfte, så länge inte konsument eller kund tackat nej. Du kan bli uppringt av ett;
1. företag där du är kund eller nyligen varit kund. Det avtal du ingått med dem omfattar i regel samtycke till att bli kontaktad. Vill du inte bli uppringd av dem ber du dem spärra eller ta bort dina kontaktuppgifter. Det ska alla företag och organisationer kunna erbjuda enligt lag.
2. företag där du inte är kund. Vill du inte bli uppringd av dem ber du dem spärra eller ta bort dina kontaktuppgifter. Du ska också kontakta NIX-Telefon för att spärra ditt telefonnummer för den typen av samtal.
Ditt telefonnummer är en personuppgift och värdefull uppgift för företag som vill kontakta nya och befintliga kunder. Vill du inte bli uppringd ska du vara noggrann med i vilka sammanhang du lämnar ut ditt telefonnummer. Har du lämnat ditt telefonnummer och samtyckt till att bli kontaktad, då gäller inte NIX och samtycket gäller tills du aktivt drar tillbaka samtycket.